2020. május 7., csütörtök

Egy témára, egy csinált sebre innen-onnan

https://www.facebook.com/echter.istvan/posts/10205640310522367

Egy témára, egy csinált sebre innen-onnan
Idegenségemről, bevándorló voltomról:
"...Anyám kún volt, az apám félig székely,
félig román, vagy tán egészen az.
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz..."
(József Attila - A Dunánál (részlet))
Apai ágon német bevándorlók voltak az őseim, anyai ágon részben a felvidéki dobóruszkai Dobóktól (nagyapám), részben a zilahi Egriektől származom (nagymamám). Nagymamám - még nagyon régen - elpityeregte magát, volt egy Milosevics lány is a családban. Innen a kenyér és az indulók, onnan a kolók szeretete maradt meg, és valami hihetetlen mélyről tört fel a zokogás belőlem, amikor egyszer a Rajna mentén elértünk a Loreley sziklához. A magyarságommal nem volt soha se vitám, se bajom, szüleim, tanáraim és magyar írók, költők sokasága volt a tanítóm, bár próbálgatják acélosságát,, lehet-e porlasztgatni.
.-.
Na, akkor még egyszer:
"Anyám kún volt, az apám félig székely,
félig román, vagy tán egészen az.
Anyám szájából édes volt az étel,
apám szájából szép volt az igaz.
Mikor mozdulok, ők ölelik egymást."
"Árpád és Zalán, Werbőczi és Dózsa -
török, tatár, tót, román kavarog
e szívben, mely e multnak már adósa
szelíd jövővel - mai magyarok!"
József Attila - A Dunánál (részletek)
Apai ágon sváb bevándorlók, anyai ágon a felvidéki Dobóruszkai Dobóktól, és a pártiumi Zilahi Egriektől származok. Közismert veszélyességemet fentieken túl az is bizonyítja, hogy szüleim is, és én is már ezen a Magyarországon születtünk. Augusztusban leszek 67 éves, hiába rejtőzködtem eddig, Kósa Lajos így szezonvégén leleplezett!
-.-
Ezen óriások árnyékában csendesen jegyzem meg, nekem sincs gyermekem.
Én az első nagy sebet akkor kaptam a magyarságomon, amikor 89-ben egy ismerősöm megjegyezte valakiről, "rendes ember, pedig zsidó". A mondat felháborított, addig megúsztam, nem hallottam, egyben eszembe jutott, rólam mit mondhat a hátam mögött, "rendes ember, pedig sváb"? Valami elkezdett égni bennem, talán a lelkem, a tiltakozásnak semmi értelmét nem láttam, olyan szánalmas lett volna boncolgatni a nyilvánvaló német felmenők mellett a család másik ágát a dobóruszkai Dobókat, köztük Dobó Istvánt, és a zilahi Egrieket. Pedig én, minden előzménytől függetlenül - persze, amennyire ez lehet - a magam módján szerettem volna megélni a magyarságomat. Lehet? Meddig lehet?
.-.
"Tréfás" kedve azóta sem múlt el. Nála, mintha minden nap április elseje lenne. Meg kellene hagyni őt nagyfiúsnak gondolt játszadozásaival magában, egyedül. Egyébként ránk hozza az ő világának örök változatlanságát, dermesztő mélységét.
2015. április elsején ezt írtam:
"Ez sajnos nem április elsejei tréfa, a jelenleg miniszterelnöki posztot betöltő személy tényleg ennyire ostoba. Egyébként ő az aki évek óta - jobb ügyhöz méltó szorgalommal - azon dolgozik, hogy ez EU-ban idegenként tekintsenek ránk, az illiberális (szabadságnélküli) államot építő mániájával és a magyarok folyamatos lenézését jelentő intézkedéseivel és nyilatkozataival együtt. Mint "a magyar ember természeténél fogva politikailag inkorrekt", vagy "ilyen félázsiai származékoknál, mint mi vagyunk: ha van erő, amely jó irányba tart, akkor van összefogás, ha nincs erő, mindenki szanaszét húz". Azaz származásunknál fogva alkalmatlanok vagyunk a demokráciára. A felsoroltak közül egyetlen egy kijelentéséért is már régen le kellett volna mondania. Talán a fideszesek úgy vannak vele, mint amikor a rendszerváltás táján rákérdeztem kisgazdákra, mire jó nekik Torgyán József, rámpisszegtek, pszt ő hozza a szavazatokat. Lehet, de milyeneket, milyen értékrend mentén? Milyen felgerjesztett indulatú csődületet gyűjt ő maga köré?"
Hozzászólások
  • Dancs Béla Irányadás

    Együtt jobb

    lenne mindenkiért
    mindegy hogy
    a pillanat cipöje
    elöre
    hátra
    jobra
    balra
    lép

    Dancs B.
    Leipzig

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése