2017. december 3., vasárnap

80 az 80, azaz nyolcvan

Valamit nem számoltam pontosan?
2017-1937=80, beírtam egy Excel táblába, ott is 80 jött ki, nézzük meg számológéppel, úgy is 80, azaz egészen pontosan nyolcvan. Ez - nekem - kereknek tűnik. Évfordulónak is beillik. Némi önzés azért van benne, hiszen a 100.-at egyáltalán nem valószínű, hogy megérem. De ez nem is miattam fontos, ha József Attiláról ilyen könnyű megfelejtkezni, akkor mi marad meg a kultúránkból?
Az Élet és Irodalomban egy szó sem volt ezen a héten József Attiláról, a Népszava hétvégi számának van egy "Szép Szó" melléklete, büszkén viseli a fejlécen a következő szöveget: "Alapítók: Ignotus Pál és József Attila", ezen kívül egy hang, egy betű sincs József Attiláról, hacsak össze nem ollózok magamnak valamit. Betű van épp elég a melléklet nyolc oldalán - József Attila a la carte? A Vasárnapi Hírekben "Évforduló" címen néhány kötelező mondat. A héten a Walesa interjú miatt megvettem a Heti Választ, semmi, semmi. A Duna World vasárnap este levetített egy 1993-ban készített filmet, "Én, József Attila, itt vagyok!" címmel. Sajnos, ezt most nem láttam, az interneten annyit lehetett felderíteni róla, hogy rendező: Fehér György, Érdi Sándor, Cs. Farkas Mihály, Babiczky László, Kardos Ferenc; ÍRÓ: József Attila - "Kortársak, barátok emlékeznek a költőre, művészek idézik legszebb verseit." Talán kedves munkatársam Nagy Laci bele tud nézni a szereplők listájába, milyen művek hangzottak el. Indult egy József Attila Versvonat, azzal elmentem volna, de egy szürke szalagos billogot kellett volna a kezemen hordani.
Tovább nem kutakodtam, nincs mai mondanivaló a napról napra aktuálisabbá váló József Attiláról?
"Óh, én nem igy képzeltem el a rendet.
Lelkem nem ily honos.
Nem hittem létet, hogy könnyebben tenghet,
aki alattomos.
Sem népet, amely retteg, hogyha választ,
szemét lesütve fontol sanda választ
és vidul, ha toroz."
"s az emberségen, mint rajta a rák,
nem egy szörny-állam iszonyata rág
s mi borzadozva kérdezzük, mi lesz még,
honnan uszulnak ránk uj ordas eszmék,
fő-e uj méreg, mely közénk hatol -
meddig lesz hely, hol fölolvashatol?..."
"Retteg a szegénytől a gazdag
s a gazdagtól fél a szegény.
Fortélyos félelem igazgat
minket s nem csalóka remény."
"Sok urunk nem volt rest, se kába,
birtokát óvni ellenünk
s kitántorgott Amerikába
másfél millió emberünk."
Tovább is van! Mondjam még?!
Emlékezve a "Szép Szó" mellékletre, hogyan is mondta József Attila annak idején a "Szép Szó"-ban?
József Attila – Szerkesztői üzenet
„„Szép szó” magyarul nem fölcicomázott kifejezést, hanem testet öltött érvet jelent. A szép szó nemcsak eszközünk, hanem célunk is. Célunk az a társadalmi és állami életforma, melyben a szép szó, a meggyőzés, az emberi érdekek kölcsönös elismerése, megvitatása, az egymásrautaltság eszmélete érvényesül.”
„Én boldog pillanataimban gyermeknek érzem magamat és akkor derűs a szívem, ha munkámban játékot fedezek föl. Félek a játszani nem tudó emberektől és mindig azon leszek, hogy az emberek játékos kedve el ne lankadjon, hogy azok a szűkös életföltételek, melyek a játék kedvét és lehetőségét szegik, megszűnjenek.”
Volt egy másik "Én, József Attila, itt vagyok" est, ezt Jancsó Miklós rendezte 1995-ben, be tudom idézni két részben:

"Én, József Attila itt vagyok" (34:19)
http://film.indavideo.hu/video/f_en_jozsef_attila_itt_vagyok_1  

"Így nyúltak művészek József Attilához" (34:06)http://film.indavideo.hu/video/f_en_jozsef_attila_itt_vagyok_2

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése