2018. május 6., vasárnap

Karl Marx 200 éve született

200 éve 1818. május 5.-én született Karl Marx
Mi lenne, ha némi hajlandóságot mutatnánk arra, hogy megértsük a történelmünket?
Jean Claude Juncker beszédéből:
"Nem felelős Karl Marx a rémtettekért, amelyeket elkövettek mindazok, akik örökösének és követőinek vallották magukat, emlékezés és megértés nélkül nem lehet a jövőt biztosítani, megemlékezés és értő emlékezés nélkül nem sül ki túl sok jó a jövőből."
"Marxot a korából kiindulva kell megérteni, nem lehet a gondolkodót felelősségre vonni azért, hogy írásait egyes követői fegyverként használták mások ellen”.
"Marx az egyenlő bánásmódért állt ki, nem az egyenlősdiért. Nem lehetett beleszeretni a korai kapitalizmusba, amely akkoriban uralkodott, és ma sem lehet beleszeretni egy vak, feltétel nélküli kapitalizmusba, én legalábbis nem tudok. Azt vallom, hogy harcolni kell az igazságtalanság ellen, és ehhez nem kell marxistának lenni."
"a kapitalizmus átok, ha nem formálják meg olyan szempontok alapján, amelyek nem a rendszert, hanem az embert helyezik a középpontba."
Kiemelte: Marxszal szemben úgy látja, hogy nem a tőke és a munka ellentétének mélyítésére, hanem a keresztényszocializmus tanítását követve a tőke és a munka “megbékítésére” kell törekedni, mert csak így lehet olyan kapitalizmust teremteni, amely többé-kevésbé elviselhető.
Ez a jelenkorban azt a feladatot jelenti, hogy meg kell erősíteni az Európai Unió úgynevezett szociális dimenzióját. Az Európai Unió nem elhibázott konstrukció, de ingatag építmény, a többi között azért, mert a szociális dimenzió máig az európai integráció mostohagyermeke. Ezen változtatni kell.


Egy nagyon szép és fontos gondolat a Gazdasági-filozófia kéziratokból:

"Az embernek az emberhez való közvetlen, természetes, szükségszerű viszonya a férfinak a nőhöz való viszonya. Ebben a természetes nembeli viszonyban az embernek a természethez való
viszonya közvetlenül az emberhez való viszonya, mint ahogy az emberhez való viszonya közvetlenül a természethez való viszonya, saját természetes meghatározása. Ebben a viszonyban tehát érzékileg, egy szemlélhető tényre redukálva jelenik meg, mennyire lett az emberi lényeg az embernek természetté vagy a természet az ember emberi lényegévé. Ebből a viszonyból tehát meg lehet ítélni az ember egész művelődési fokát. E viszony jellegéből következik, mennyire lett a maga számára és ragadta meg magát az ember mint nembeli lény, mint ember; a férfinak a nőhöz való viszonya az embernek az emberhez való legtermészetesebb viszonya. Benne tehát megmutatkozik, mennyire lett az ember természetes viszonyulása emberivé, vagy mennyire lett az emberi lényeg neki természetes lényeggé, mennyire lett emberi természete neki természetté. Ebben a viszonyban az is megmutatkozik, mennyire lett az ember szükséglete emberi szükségletté, mennyire lett neki tehát a másik ember mint ember szükségletté, s ő legegyénibb létezésében mennyire közösségi egyúttal."

Érdemes az egészet elolvasni, rövid kivonata Marx gondolkodásának (megnyugtatásul, nem túl terjedelmes)

Az alábbi címen: Marx - Gazdasági-Filozófiai Kéziratok 1844-ből
http://mek.oszk.hu/04500/04532/04532.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése