2018. március 12., hétfő

"Az emberségnek nincsenek feltételei!"

Gombaszögi Judit - "Helga Fitness 
Nem akartam ma írni, mert ezer dolgom van, de hirtelen felindulásból mégis elkövetek egy posztot, mert nagyon kikívánkozik belőlem a téma igazából már rég. 
Többféle oka lehet, hogy leállítom bizonyos ismerőseim követését a fészbukon. Egyik ezek közül a "tökéletes életem van tökéletes férjjel tökéletes gyerekkel tökéletes nyaralással" szindróma, másik a "kibújt az első fogunk, előtört a második fogunk, most már kint van a harmadik, ötvenkettedik..." jó ég tudja, melyik....
És ami most már nálam annyira veri a biztosítékot, hogy nem követést állítok le, hanem törlök, az a migráncsozás. Kifinomultan, arcbavágósan, sunyin, tudálékosan, vérlázítóan.... tökmindegy. De már a témát egyszerűen nem bírom elviselni. 
Mindenki tudja már itt, az oldalon, de aki mégsem, annak most mondom. Fitnesz oldalam van, de nem edzőként dolgozom, hanem eredeti szakmám szerint nyelvtanárként. Németországban élek, ahol menekülteknek tartok integrációs tanfolyamokat. 99%-ban szíreknek. 
Én köztük élek, köztük járok-kelek minden nap. Én nem légből kapom a félinfókat, amik alapján aztán okoskodom a fészen, hanem én ott vagyok a tűz közelében minden nap. 
Ott vagyok, és nem félek attól, hogy megéget. 
Hányan kérdezték tőlem az elején, hogy jól meggondoltam-e, nem félek-e (nem félek-e?! mégis mitől kéne félnem: leütnek a der-die-das közben???), nem tanítanék-e inkább gyerekeket, stb. Nem!
Nem tudom, mit gondolnak az emberek, komolyan, hogy a szíriai menekültek honnan és miért jöttek??? Hogy nem a háború borzalmai elől menekülnek, hanem csak úgy szottyant kedvük? 
Csak úgy otthagytak családot, házat, pénzt, tulajdont, mert ez olyan "kúl" meg vicces? 
Mit gondolnak, hogy mindenki lusta meg élősködni akar? Hogy mindnek 4 felesége meg 23 gyereke van és elveszik a szánk elől a falatot? Vagy mit mégis? 
Igen, más kultúra. Igen, a nők egyenjogúsága nemigen létezik. Igen, az asszonyok otthon nevelgetik a gyerekeket, és nem is az egy gyermek dívik, mint mondjuk nálunk. Többet között ennyi van nekem is. 
Igen, a nagy számok értelmében vannak köztük jók és rosszak. Lusták és szorgalmasak. Vehemensek és nyugodtabbak. Vannak. Mint ahogy köztünk is. 
Én nem mondom, hogy a menekülthullámnak nincsenek veszélyei. De könyörgöm: miért az tudja legjobban megmondani a tutit, aki soha nem találkozott eggyel sem? Aki csak hallomásból ismeri a helyzetet és fals értesülések alapján osztja az észt meg osztogatja meg a hülyeségeit???
Miért az az okos mindig, akinek dunsztja nincs arról, hogy ők milyen emberek?
De ha valakit érdekel, akkor megmondom én. Megmondom, hogy milyen emberek. Akinek nem tetszik, az tiltson le, pont úgy, ahogy én is letiltom azt, aki terjeszti a gyűlöletet. 
Velem ők még csak jót tettek. Onnantól kezdve, hogy 14 hónapja először besétáltam az osztályba közéjük. Nem mondom, hogy sosem volt csörténk. Hogy nem furák néha a kulturális különbségek. 
De ha valamiben biztos vagyok, akkor abban, hogy ők jó emberek. 
Sütit, arab ételeket hoznak nekem. Megosztják velem szünetben. Kis üvegbe pakolják haza nekem. Nekem. Meg a családomnak, hogy hozzak kóstolót is. 
Ha berekedek és fáj a torkom, átszaladnak a boltba szezámolajért nekem. Mert náluk az jó megfázásra. 
Elmesélik, milyen otthon a diktatúrában élni. Hogy van, aki 5 éve nem tudja, a testvére él-e vagy hal-e. Akkor vitte el a "fekete autó", nem látták azóta sem. 
Néha a telefonjukon lógnak óra alatt, mert épp a szülővárosukat bombázzák, míg mi tanulunk. 
Megmutatják a képet a telefonjukban, amely műtét után készült róluk. Műtét után, amikor a fiúnak amputálták a lábát. Bomba. De ő legalább túlélte. A két bátyja nem. 
A legszorgalmasabb, legokosabb 23 éves fiú, akik hatan voltak testvérek. 3 nem élte túl. Ő még épp elmenekült a besorozás elől. 
És itt jön a másik kedvencem: miért jön annyi fiatal egyedülálló férfi? Ezt is tudom. 10 pontos kérdés: mit kapok érte, ha megmondom?
Miért jönnek a fiatal férfiak? Mert őket sorozzák be először. Besorozzák a negyveneseket is, de meghalni először a huszasokat küldik. A biztos halál elől futnak. Nem kell a kitalálásához nagy ész.
Egy valamit gyűlölök. 
Az emberek iránti lángoló 
és vak gyűlöletet. 
Ők nem migráncsok. 
Hanem a szörnyű és értelmetlen háború áldozatai. 
Az emberségnek pedig nincsenek feltételei. 
Csak kötelességei..."

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése